Moszkító-meter 2017. 05. 25.

Vannak szúnyogok, helyenként kisebb-nagyobb számban fordulnak elő. Napközben a napsütötte, vagy széljárta területeken lehet, hogy nem is találkozunk velük. Javasolt védekezés ellenük a hosszúnadrág és a hosszú ujjú felső. Az érzékenyebbek szúnyogriasztót használjanak.

A Gemenci Erdei Vasút története

Az első vasúti pálya Gemencen

A Kalocsai Érseki Uradalom már az 1800-as évek végén használt lóvontatású kisvasutat, melynek bizonyítéka egy jelentés arról, hogy 1905-ben a “Bátya- Dusnokról vezető vicinális kerülőfoki” hídja rossz és a javításhoz szükséges faanyagot az erdőmesternek kell biztosítania. Tehát a kisvasúti híd már régen megvolt, hiszen a hosszantartó használattól ment tönkre.

Ennek mintájára gondolta 1914-ben Mattanovics Károly erdőmester, – mivel az első világháborúban bevonultatták az igavonó lovak zömét – hogy a nehéz útviszonyok miatt erdei vasutat kellene építeni Gemencen a kényszer termelések gyors kiszállításának elősegítésére.

Az 1915-ös lóré vasút

A kisvasúti pálya építésére az uradalom Szabadi István és Juhász Ferenc kalocsai vállalkozókkal kötött szerződést. A faragott talpfákat helyettesítő tölgyfa hasítványokat az uradalom adja, viszont a sínek ráerősítése illetve a hasítványok befaragása a vállalkozók feladata. A pályatestet 5 cm vastagon rostált durva murvával kellett megszórni.

A szerződést 1914. november 22.-én kötötték és már évvégére a munkálatokat be kellett fejezni, tehát 1915 év elején a kisvasúti szállítás megkezdődhetett.

A vasúti kocsipark 1915. 06. 23.-án gyarapodott, amikor is megérkezett az egy garnitúra rönkfa szállító kocsi (egy fékes és egy féknélküli truckból állt), melyet az Orenstein és Koppel keskenyvágányú vasutak gyára készített.

 

elso_palya

A pálya bővítése

1916-ban Vasúti istálló (kocsiszín) készül, mely III. 27-én lett kész. A Gemenci vasutat 1917-ben 1.5 km-el hosszabbítják. Gőzmozdonyt kerestek a vontatáshoz, ajánlat Kamjankai Szemző Gyulától érkezett. vadonatúj, 760 mm-es nyomtávú, 30 LE 3 tengelyes, de ez nem felel meg, hiszen 600 mm-es a pálya.

A Horvátországi “Holzindustrie Act. Geselschaft Nasic” fatermelő cég az 1916-17 évi Gemenci vágásokból 64 kh véghasználatot vett meg. A Kalocsi Érseki Uradalom szerződést kötött a céggel, melynek értelmében az köteles a 2800 m hosszban meglévő erdei vasút folytatásaként – az 1916/17 évi vágásokon teljesen keresztül a vonalútig – a pályát megépíteni.

A szóban forgó iparvasút építési határideje 1916. szeptember 1. volt.

Party József erdőgondnok szerint „a sínek valami irdalmas, rossz, ócska anyagból vannak s nem egyet az építőnek teljesen selejtezni kellett”, ezért nézeteltérés is lett a megrendelő és a vállalkozó között.

 

Vasútból cserkészút

A háborús viszonyok elmúltával, valamint a kényszertermelések végével a Gemenci területen hosszú időre véghasználati megtakarítások történtek, ezért már nem volt szükség a vasúton történő szállításra.

Party József erdőgondnok 1922-ben felszedeti a 3301 fm. hosszú vasúti pályát, A felszedett kisvasút alapja cserkészút lett, a síneket sorompó készítésére használták fel. A rönkszállító és ölfaszállító kocsik, valamint a fordítók a Kalocsai- meszesi kisvasúthoz lettek átadva.

A mai vasúti pálya kialakulása

A Gemenci erdő jelenlegi vasúti pályája több szakaszban épült. A Gemenc-Keselyűs vonal kialakítása 1955-ben kezdődött. 1963-ban épült az ebből kiágazó, Gemenc-Ásásduna felé vezető szárnyvonal a Szomfovai erdőrészig. 1965-ben elkészült a Pörböly és Nyárilegelő közti szakasz. 1966-ra már Keselyűstől Pörbölyig ért a pálya és Pörbölyön kapcsolat létesült a MÁV Baja-Bátaszék vonalával.

1968-ban oldódott Gemenc kormány-vadászterület státuszából eredő zártsága és az állami vezetők szorgalmazták az erdei vasúton a turisztikai célú személyszállítást (ekkor épült a Szomfovai delta-nevű elágazás). A fellendülő turizmus hatására Keselyűstől Bárányfokig hosszabbították meg a pályát, 1982-re kialakítva a 30 km-es fővonalat.

2007-ben az erdei vasút pörbölyi induló állomásnál megépült az Ökoturisztikai Központ – mely széleskörű szolgáltatásokkal várja a kirándulókat. Pörbölyről minden nap indul menetrend szerint közlekedő kisvonat az erdőbe. A turista szezon hétvégéin gőzmozdony is vontatja a szerelvényeket. A Gemenci Állami Erdei Vasút a téli időszakban is menetrend szerint közlekedik, ilyenkor zárt, fűtött kocsikkal.

A Keselyűsi Fogadóépület 2014-ben épült, Gemenc északi kapujaként elsősorban a Szekszárd felől érkező turisták programjainak kiinduló pontja.